onsdag 28 januari 2015

Fish heads & tails

En uns av frankofil ådra har jag lagt mig till med under åren, en och annan fransksjungande artist står i hyllan och åker fram vid behov. Jacques Brel är en av favoriterna, sitt belgiska blod till trots, som levererar vilt och sansat på det franska språket. Många fina stycken,  'Ne Me Quitte Pas' ('Du får inte gå') för att nämna en klump-i-bröstet-låt som snurrat många dystra aftnar. En annan, 'Amsterdam'  om de stackars härjade sjöbusarna och deras öden i hamn hyser jag många känslor för. Och just den singeln har den begåvade David Bowie gjort en lysande cover på, det lutar åt att det är min favorit av nämnda artist. Därav så blev det på det viset att ep'n 'Rebel Rebel' (RCA, 1973, Australien-press) är ett av mina dyraste inköp,  på en skivmässa i Eskilstuna rann slantarna iväg. Sparsam som jag är så brukar jag välja att leta tills de dyker upp som fynd (har sparat många sedlar på den taktiken), men denna kunde jag inte motstå, super-mint-condition på både vinyl och sleeve. Och, den har enligt internets visdom ökat avsevärt i värde. Nåväl, har du missat den så sug i dig fiskhuvudet. Själv är jag glad att jag aldrig mönstrade på...

'In the port of Amsterdam where the sailors all meet
There's a sailor who eats only fish heads and tails
And he'll show you his teeth that have rotted too soon
That can haul up the sails that can swallow the moon'


David Bowie - Port of Amsterdam - YouTube



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar